Halászlé tehenes Teri néni módra

Gyermekkorunkban az iskolai szünidőt unokabátyámmal Balaton Sóstón töltöttük, ahol abban időben összesen 5 ház állt a parton a miénket is beleértve. A szüleink dolgoztak s csak hétvégeken látogattak meg bennünket, de ennek mi gyerekek nagyon is örültünk.

A felügyeletünkkel a szomszéd ház özvegy tulajdonosa a tehenes Terin éni volt megbízva. Azért tehenes, mert neki volt két tehene, melyikeket minden hajnalban, mielőtt kizavart a kapun, hogy vigyék a legelőre, megfejt s mi ketten az unokabátyámmal meg Teri néni gimnazista lány unokájával, Annával ebből a frissen fejt tejből kaptunk egy – egy hatalmas piros pöttyös bögrével. A mennyei reggeli általában Teri néni frissen sütött óriási kenyéréből kanyarított jó két ujjnyi vastag szeletből, rajta maga köpülte vajjal és a vasúti síneken túli kertjükben termett sárgabarackból főzött dzsemből állt. Imádtuk. Sokszor még füleink is lekvárosak voltak ahogy belerágtuk magunkat aranybarnára sült kenyérhéjjal keretezett vajas -lekváros finomság belsejébe.Reggeli után irány a tó.

Hármam, három pecabottal támadtuk az előttünk elterülő nádas előtti vízben a nádszálakat hajlítgató aranyhasú potykákat és ezüstös dévérkeszegeket. Hal bőven volt a nád előtti éppen csak derekunkig érő vízben, köszönhetően annak, hogy sóstó minden tehenét a sánta János és kutyája Bogáncs lehajtották minden naplemente előtt a nádas melletti part nyílt vízre itatni. A tehenek meg illemet nem ismerve, ahonnan ittak oda a hatalmas lepényeiket is potyogtatták. Több sem kellet a halaknak, ettől azok úgy megbolondultak, hogy fröcskölve csapkodták a vizet a dúsan tehénlepénnyel megterített langyos vizet a tehenek lábai között.

Másnap reggel a mogyoróvesszős, cukorspárgából, parafás libatollból és lángon hajlított gombostűs pecáinkkal ezt a halaktól hemzsegő vizet vettük célba. Anna adta ki a parancsot: -futás! Mi a bátyámmal mivel Annánál 5 -6 évvel fiatalabbak voltunk, bár a sok focizástól és bringázástól elég gyorsak, soha nem tudtuk Annát utolérni. Ő már csalizta is a botját mire mi is végre derékig gázolva a reggeli hűvösek vízbe végre bedobhattuk a nád elé a markunkba szorongatott kukoricadarát, amit Teri néni tyúkjai elől loptunk el az ólból.

A horgon a csali a reggeli kenyérből félretett maroknyi kenyérbélből balatoni vízzel gyúrt apró gombóc volt. A nádfal elé vetett szerelékünk parafa dugós, libatollas úszója nem sokáig tudott nyugton piheni a Balaton csillogó vizében. Lassan felfeküdt, majd rohanva a nád felé vette az irányt. Anna utasítására ilyenkor az ég felé rántottuk a botunk hegyét s néhány percnyi küzdelem után az úszónkat ellopni igyekező hal már a derekunkra kötött spárgára fűzve lubickolt tovább. Még delelőn sem volt a nap, amikor halfüzérrel a derekunkon kikászálódtunk a horgászhelyünk iszapos, kagylós állóhelyéről.A halakat a parton egy fa doronggal egyenként fejbe kólintottak, majd amikor azok már nem ugrándoztak tovább a parti homokban, irány a tó.

Mielőtt hazamentünk jól lefürödtünk és az akkor már a fejünk fölött melegét bőven ontó Nap sugaraitól percek alatt megszáradtunk.

Hazaérve, csupán néhány lépes volt a házig, de tehenes Teri néni, Anna nagymamája már egy jókora késsel és egy hatalmas zománcos vajlinggal, várt a kút melletti asztalnál bennünket. A halpucolásból mindhárman kivettük a részünket. Teri néni pikkelyezte a halakt, Anna belezte a ruhájuktól megfosztott uszonyosokat, mi a bátyámmal meg tisztára mostuk a hasukat a kútból húzott friss vízzel.  Teri néni ezután feldarabolta a halakat és tálon a kamra hideg padlójára tette, amíg a sparheltban tűztet rakott. Anna segédkezett a főzésben. Mi csak nézhettük, de legtöbbször Tehenes Teri néni a vasúti síneken túlra mutatott, ahova a sóstói srácokkal focizni zavart bennünket. Egy feltétele volt, hogy Anna, ha értünk jön ellenkezés nélkül haza kell vele mennünk, mert a frissen kitálalt halászlé, ha kihűl nem a mi gyomrunkat, hanem a sánta János Bogáncs kutyájának a gyomrát fogja degeszre tömni. Régen volt, de szép is volt

Hogyan és miből készült ez a tehenes Teri néni féle halászlé? Nos:

Hozzávalók:

• 3 db közepes        krumpli felkarikázva
  • ½ érett                  paradicsom, vagy 1 kanál püré
  •  2 db megtisztított kárász, vagy nagyobb keszeg
  • 1 dl édes friss       tejföl (főző tejszínnel az igazi)

Elkészítése:

Legjobb ízű a fiatal, friss hal. A hal mindig felveszi annak a víznek az ízét amelyikben utoljára tartózkodott. Talán ezért a legkiválóbb ízű hal mind közül a Balatonból frissen kifogott potyka és keszeg. Aki nem olyan szerencsés, hogy balatoni halhoz jusson, annak ajánlanám, hogy a megvásárolt élő halat elkészítés előtt legalább egy napig tartsa tiszta csap vízben, amit aztán néhányszor lecserél. A hal az ilyen tiszta vízben hamarosan kitisztítja saját magát.

A halat a pikkelyeinek eltávolítása után hideg vízben mossuk tisztára, de sokáig ne áztassuk mert a hal íze is kiázik.

Felbontásnál a vérét felfogjuk, mert ez az egyik legfontosabb alkotó része lesz a halászlének. A hal részeit úgy, mint máját, tejet, ikrát, fejét mindig véresen, mosás nélkül tesszük a halászlébe.

Zsírban a karikára vágott hagymát megdinszteljük, vigyázva arra, hogy ne sárguljon meg. Ezután rászórunk vörös paprikát a passzírozott foghagymát, és végül felöntjük és elkeverjük fél deci fehér borral.

A forró zsírban elkevert piros paprika adja majd meg a lé jellegzetes aranyosan vörös színét. erre egy evőkanál sót, babérlevelet, fekete borsot, hegyes zöld paprikát, sárgarépa és fehér gyökér karikákat és az egész burgonyát felkarikázva meg a paradicsomot, a két kárászt, ha nincsen keszeget, a ponty fejét, máját, és felfogott vérét is hozzáadjuk, majd annyi vizet öntünk rá, hogy mindezeket ellepje.

Az egészet addig főzzük fedő alatt lassú tűznél, míg a kárász és a fej szétfő. Ha ez megtörtént az egészet leszűrjük. A lébe rakjuk a szeletelt pontyot, amit aztán lassú tűznél 20 percig még forrni hagyunk. Figyelem! Megkeverni ilyenkor már nem szabad.

Kiveszünk a kész hal levéből egy tűzálló tálkába egy merítővel és azt elkeverjük 1dl tejföllel. Majd a habarást visszaöntve a lére még 4-5 percig a halászlét lassan forraljuk. A kész levet a pontyszeletekkel forrón tálaljuk. A feltálalt halászléhez fehér kenyeret és csípős cseresznyepaprikát kínálunk.

Felnőtteknek jófajta száraz vörösbor illik hozzá.

Én is és tehenes Teri néni is jó étvágyat kívánunk mind azoknak, akik veszik a fáradságot és a leírt halászlevet elkészítik és megkóstolják.