Sulira fel!

Sulira fel! 02

Lényeges, hogy már most lehetőséget kínáljunk gyermekünk számára szobája berendezésének kiválasztásában, majd pedig benne, egy olyan élhető térnek a közös kialakítására, melyben szívesen készíti el házi feladatait.

Szeptemberben minden gyermek számára újra kezdődik az élet nagy körforgása. Iskolába mennek a nebulók. Sokuknak nagy nap ez az életében, hiszen szüleik kezét fogva most lépnek át először az iskola kapujának küszöbén. Ilyenkor tele várakozással és izgalommal vetik bele magukat a különféle iskolaszerek vásárlásába is. A kínálat csodálatos. Színpompás füzetek, ceruzák és tollak egész serege kelleti magát a polcokon. Jaj, annak, aki mindezek láttán megálljt tud parancsolni gyermeke vásárlási lázának, pedig éppen most nem szabadna engedni a csábításnak. Év közben még bőven lesz alkalom olyan iskolai külön kérések teljesítésre, melyre nem árt, már most félretenni egy keveset a most feleslegesen elköltendő összegből.

 

 

Ám nem csak az iskolai kiegészítők vásárlása az egyetlen feladat e jeles napokban. A meglévő gyerekszoba átrendezése és újrabútorozása is egy kemény, olykor embert próbáló feladat. A tanuláshoz, ugyanis nélkülözhetetlen egy íróasztal és a hozzá tartozó – a gyermek méreteihez igazodó szék. A választék tárháza kifogyhatatlan, ám a vásárlásnál mindig vegyük figyelembe, hogy a megvásárolt bútor a gyermek korának megfelelő méretű, kényelmes és praktikus legyen. A bútorok komfortosságát figyelembe véve feltétlen nézzük meg azt is, hogy a szék ülésmagassága és a támla dőlésszöge állítható legyen.

 

 

Ne hagyjuk figyelmen kívül! A gyermeknek is legyen beleszólása saját bútora vásárlásába. Például ő dönthesse el a széke kárpitjának, vagy tanulóasztalának a színét és formáját. Ebben a korban az ilyen döntésekben, már illik a gyermek véleményét is kikérni. Had érezze meg ő is a felelős döntés súlyát

 

 

Praktikus, ha a tanuláshoz szükséges bútorok vásárlásánál több évre előre gondolkodunk. Igyekezzünk olyan állítható magasságú székeket és asztal beszerezni, melyek a gyermek növekedésével a méreteihez arányosan hozzáigazíthatók

Amennyiben ezzel meglennénk, akkor következik egy még nehezebb feladat megoldása; maga a bútorok és minden más tárgy praktikus és esztétikus elrendezése az adott térben.

 

 

A szoba adottságainak megfelelően, az előnyöket kihasználva – a hátrányokat eltüntetve rendezzük el a bútorokat. A tanulórészt lehetőleg helyezzük ablak közelébe, hogy a gyermek természetes fénynél tudjon olvasni és leckét írni. Itt figyelembe kell venni, hogy jobb, vagy balkezes a gyermekünk, ugyanis ha rossz oldalról kapja a fényt, önmagának vet árnyékot a könyve, füzete lapjára Ebből bizony fejfájás, ingerlékenység és fizikai kimerültség származhat.

Fűtőtest fölé, vagyis közvetlen az ablak alá, ha elkerülhető, soha ne tegyünk írólapot. Ez a megoldás ugyanis elábrándozásra készteti az ablakon át kibámészkodó gyermeket, ugyanakkor még, az ablaktakarítást is körülményesé teszi.

 

 

Az asztalt vegyük körbe a tanuláshoz szükséges bútorokkal és tárgyakkal: polcokkal, könyvszekrényekkel, asztali lámpával, papírkosárral, esetleg számítógéppel, parafatáblával, ahová az órarendet és a fontosabb időpontokat ki lehet tűzni.

A szobát osszuk fel szigetekre. Legyen külön tanuló, pihenő és játszó terület, és ha van rá mód, akkor e területeket még határoljuk is el egymástól.

 

 

Mi a helyzet akkor, ha két gyermeknek kell osztozni egy szobán? Ez esetben érdemes emeletes ágyat elhelyezni a helykihasználás szempontjából, hozzá olyan tanulóasztal megoldással, hogy az mindkétfelől hozzáférhető legyen. Másik megoldás: olyan hosszú írólapot szerelünk a falra, hogy annál, egymás mellett, akár több tanulóhely is kialakító legyen. De akár a szoba két külön pontján is elhelyezhető tanulórész, természetesen amennyiben az alapterület nagysága ezt lehetővé teszi.

 

 

Vannak esetek, amikor helyszűke miatt minden négyzetcentimétert ki kell használni, hogy élhető legyen az adott tér. Ilyenkor van szükség a kompromisszumos megoldásokra. kis térbe például elhelyezhetünk olyan magas lábakon álló emeletes ágyat, mely alá beférnek a tanulóasztalok. Hátránya, hogy ebben az esetben kevés természetes fény jut az asztal lapjára. Előnye: több szabad tér marad a játszásra, barátok fogadására. Fel is cserélhetjük az elrendezést. Például az ágy kerülhet alulra és egy dobogó, vagy egy “galériaféle” megoldással – persze nem olyan magasan, mint az előző példában – a tanuló részt helyezzük az ágy, vagy ágyak tetejébe.(képen látható megoldás)

 

 

Mindent összevetve; egy gyerekszoba, de akár egy tanuló sarok is, már út a felnőtté válás felé. Ez már egy saját kis kuckó (saját sarok) ahol nagyon fontos, hogy a gyermek szívesen tartózkodjon, és azt a sajátjának érezze. Lényeges, hogy már most lehetőséget kínáljunk gyermekünk számára szobája berendezésének kiválasztásában, majd pedig benne, egy olyan élhető térnek a közös kialakítására, melyben szívesen készíti el házi feladatait, hasznosan tölti el szabadidejét s restelkedés nélkül fogadhatja barátai látogatását.

 

 

Írta: Gulyás Klaudia

 

 

Szerző: Horváth Tamás

Szólj hozzá Te is!

slots