Amikor a Balatonra gondolunk, ma már természetes, hogy vitorlások sikálnak a hullámokon. De vajon tudtad, hogy ennek a sportnak több mint 140 évvel ezelőtt volt az első nagy fellángolása? A történet jóval kalandosabb, mint hinnéd – és bár néhány mozzanata szinte eltűnt a történelemkönyvek lapjairól, mégis fontos részét képezi a magyar sportéletnek.
A kezdetek – Széchenyi és az első próbálkozás
A Balatonon az első vitorlás hajó a 19. század elején jelent meg. A legenda szerint még a „Kisfaludy” nevű gőzhajóra is szereltek vitorlákat, hogy holland és angol hajóácsok próbálgassák rajta tudásukat – Széchenyi István hívására. Bár ez a korai próbálkozás hamar elhalt, Széchenyi így is fontos szerepet játszott a hajózás és a vízi sport fellendítésében.
Erzsébet királyné jön – és vele a jachtdivat
Az 1850-es években új lendületet kapott a vitorlázás: várták Erzsébet királyné (Sisi) látogatását, és az alkalomra még egy villát is építtetett Ranolder püspök. Az arisztokrácia pedig nem akart lemaradni: Angliából hozattak be csoda szép jachtokat, és villámgyorsan megalapították az első vitorlás klubot is. De a lendület csak rövid életű volt – a klub megszűnt, a hajók elkorhadtak, és csak egy maradt fenn: Széchenyi Béla hercegnőjének ajándéka, egy különleges jacht, amit a southerlandi hercegnőtől kapott.

Ez a hajó később Némethy Ernő, királyi ügyész tulajdonába került, aki néhány társával – köztük Mihálkovits Tivadarral és Szilva kapitánnyal – 1878-ban elindította a balatoni vitorlázás valódi történetét.
1882 – Az elfeledett, de sorsfordító év
1882-ben megtartották az első nagy balatoni bajnokságot – furcsa módon erről ma alig találni nyomot a sporttörténetben, pedig hatalmas jelentősége volt. Olyannyira, hogy ennek a versenynek köszönhetően alakult meg később a Stefánia Yacht Egylet (1884-ben), amely a híres Királyi Magyar Yacht Club elődje lett.

A versenyt Zechmeister Károly – Győr egykori polgármestere – és Mihálkovits Tivadar szervezte, és az esemény óriási siker lett. Annyira megmozgatta az embereket, hogy már 1882. augusztus 23-án megalakult a Balaton Egylet, amelyben maga Jókai Mór is aktív szerepet vállalt.
Az első aranykor – jachtok, hajógyárak, pezsgő élet
Bár a Balaton Egylet hamar kifulladt, a lendület nem állt meg. 1884-ben létrejött a Stefánia Yacht Egylet, ami új korszakot nyitott a magyar vitorlássportban. Ekkor már Angliából is érkeztek mesterek: Young Mihály, hajóács Füreden telepedett le, és Ratsay hajóépítő is elhozta embereit. Együtt építették meg a Balaton első igazi, egyedi jachtflottáját. A Young-féle hajógyárat is átvette az egylet.

A 80-as és 90-es években a füredi kikötőben 30 nagy jacht és 3 motoros hajó horgonyzott – méretük 1 és 29 tonna között változott. Ez volt a balatoni vitorlásélet első fénykora.
Hanyatlás és újrakezdés
A 20. század elején azonban lassú hanyatlás kezdődött. A nagy hajók fenntartása túl költséges volt, főleg a gazdasági válság idején. A klubélet kiüresedett, a hajók elkerültek más vizekre vagy tönkrementek. Az autók is egyre népszerűbbek lettek, ami tovább gyengítette az érdeklődést.

De nem minden veszett el! Az 1920-as évekre ismét feléledt az érdeklődés. A híres Harms Adolf német hajóépítő megépítette első hajóját a Balatonon 1924-ben, és a klub új életre kelt. A Balatoni Yacht Klub több városban is szervezett versenyeket, és a magyar vitorlás-sport nemzetközi szinten is sikereket aratott – például az osztrák és olasz versenyeken.
A háborúk viharaiban
Sajnos a II. világháború mindent félbeszakított. A klubélet eltűnt, a középosztály ellehetetlenült, a vitorlázás sokáig vegetált. De a remény nem halt meg.
Visszatérés a hullámokra
A 2000-es évekre egy lelkes, vékonyka, de kitartó réteg újraélesztette a balatoni vitorlássportot. Ma már ismét egyre többen ülnek hajóra – de nem a régi arisztokrácia, hanem főként a középosztály tagjai. Kisebb, sportosabb hajókat építenek, amelyeket maguk irányítanak, matrózok nélkül. Így válik a vitorlázás elérhetőbbé, élményközpontúbbá – és újra egyre népszerűbbé.
Miért fontos ez ma?
A balatoni vitorlázás nem csak sport. Ez egy életstílus, amely vendégeket, turizmust, kultúrát és pénzt hoz a régiónak. A fejlődése szorosan összefügg a Balaton jövőjével is.

Ezért, még ha valakit nem is vonz a vitorlás életérzés, érdemes elismerni: a hullámok között egy egész közösség, egy élő történelem halad előre, széllel és kitartással.
Horváth Tamás – szerkesztő – Balatonföldvár – 2025
