(Az elmúlt évszázad első év tizedeinek divatirányzatairól
Szerkesztő előszava: Jelen írást ajánlom mindazoknak a lakberendezőknek és dekoratőröknek, divattervezőknek, akik szívesen kutakodnak a múlt század első harmadának, divat históriájában. Továbbá még azoknak is, akik érteni szeretnék, hogy az akkoriban alkotó lakberendezőink, dekoratőreink, divattervezőink, vajon miért nyúltak időnként vissza a korábbi korok egyszer már kikristályosodott formáihoz és vonalaihoz?
S, ha már egyszer leverték a gótika, reneszánsz, barokk, klasszicizmus korának stílusjegyeiről a port, akkor meg miért kellett az eredetihez képest lesilányítva, „neo” jelzős divatos köntösbe bújtatva, mint egyfajta „régi, de mégis újat,” eladni a Szecesszió, a Bauhaus, vagy éppen az Art – deco új stílusjegyeinek a rovására?
Egy párizsi szalon varrónői 1910
Főleg abba a XX. századi rohanó világba, amelyben a technikai fejlődés, benne motorizációval, éppen a fénykora küszöbére érkezett el.
S vajon miért nem nyertek az akkori polgári világban nagyobb teret a „modern”új formákat és új vonalakat felmutatni tudó irányzatok a régi, avítt, idejétmúlt stílusok – azokra jellemző formáival és vonalaival szemben?
Remélem ezekre a kérdésékre, e cikk elolvasása után majd mindenki, akik a téma iránt érdeklődők; lakberendezők; dekoratőrök; divattercezők megfelelő választ kapnak kérdéseikre.
Horváth Tamás szerkesztő
Párizsi promenád 1910.
„La toilette,quelle magnifique poesie dans la vie des femmes!”
(„A szép toalett, a nő egy csodálatos költeménye.” Honore Balsac)
„Az elmúlt másfél évtized ruhái talán még ma is ott találhatók az akasztós szekrények mélyén.” Írta Fried Teri 1930 – ban, majd így folytatta:
„Sokan ragaszkodnak az egyszer megkedvelt darabokhoz, különösen, akik az évek múlásával, minden újtól félnek.
Némelyik bizonyára már sokszor átalakult azóta, hogy először viselték; hol elvettek a bőségéből, hol levágtak a hosszából s bevarrtak az ujjából. Csak a kígyó nem búvik egyszer levedlett bőrébe vissza, a nő szegény, sajnos – igen.
Színházi életkép – Párizs 1910.
Talán egyetlen ilyen sokszor átalakított ruhának a története is megmutatná az elmúlt divatok változó formáit.
Lóversenyen 1910.
A formák változásai, pedig jól mutatják be a múltat. A kemény, nehéz időket, amit ennek a tizenöt évnek némely szakasza jelentett az időnkénti föllélegzéseket, kívánkozást más, jobb, kellemesebb, könnyebb élet után.
Illatszer reklám – Párizs 0910.
Még el sem sárgult divatlapok a lezárt múltról regélnek. Életformák változásáról, szokások, erkölcsi felfogás gyökeres átalakulásáról. Nagyot változtak az idők a (első) háború kitörése óta, de nagyon megváltozott az élet külső képe; a divat is.
Uri hölgyek nappali utcai viselete 1911.
Pedig a divat történetében nem jelent új szakaszt az 1914 – től 1929 – jg terjedő tizenöt év, csak folytatása a divat demokratizálódásának. Ugyanis minden divatforradalom, akár csak a politikai, régen egész fentről, vagy egész lentről jöhetett, most viszont látjuk, hogy minden társadalmi osztályból egyformán rekrutálódott dolgozó asszonyok irányítják.
A szoknyák bokában egyre szűkülnek 1912.
Az ő igényeik szabnak mértéket. Sem művészek – sem moralisták – sem hazafiak – nemzeti viseletek iránti vágyódása nem állíthatja meg a néha ugyan szeszélyesnek látszó, de minden időkre jellemző divatváltozást.
Uri divat 1914.
Állandó forrongás ez most is, törekvés valamilyen stílus felé, melyet talán leginkább az 1925 – ben közelit meg a teljesen leegyszerűsített, kurta ruhájával és rövid hajával a nő.
Erről a viseletről. minden időkben rá fognak ismerni a háborúutáni idők asszonyára.
Minden esztendő megtermi a maga divatját, de többnyire ez a mostani divat csak olyan, mint borhoz képest a must: kiforratlan, ha pillanatnyilag üdítő, kellemes és használható is.
Uri hölgyek utcai divatos öltözete 1914,
Közvetlen a háború előtt már gyorsan változik a divat. A minden téren száguldó tempó már akkor éreztette a hatását. Önállót azonban nemigen teremtett, csak variálta a direktoire és empire száz éve stílussá érett vonalait.
Ezeken a változásokon át jut el 1911 – ben az emlékezetes „bukjfel” szoknyáig, melyet az akkoriban híressé vált Poiret mester eszel, ki- s amit annyira beszűkít, hogy 1913 – ra fel kell hasítani ahhoz, hogy még se magától szakadjon fel.
1914 – ben már raffolni is kell, hogy a viselőjének legalább némi mozgást engedélyezzen.
Próbálkoznak a nadrágszoknyával is, de ezek még inkább a korzózó, mint sem a sportoló asszony számára készült ruhák, általános gúnyolódást keltenek.
Szemérmetlenül divatozó hölgy, bokáig rövidített szoknyában 0814.
1914 – ben már ez a szűk és raffolt szoknyájú nő, aki egészen bokáig rövidíti szemérmetlen ruháit, ha egyáltalán járni akar, áll szemben a háború által rákényszerített, új életformákkal.
Egyszerre megszűnik az akkor oly kedvelt tangózás. s ezzel együtt megszűnik minden divatgond is.
Hideg az ősz; tél lesz, kötni kell és ápolni kell, meg leveleket várni és írni.
Várni, csak várni.
Nincs divat többé, csak csukaszürke van, s a keserves „történelmi idők” minden gondja a világra szakad.
Háborús évek 1916.
A fehér, a vöröskeresztes ápolónői kötény s fityula készül most a jobb időkből még megmaradt sifonból. Ez minden, amit a divat produkálni tud.
Még a tehetősebb családok lányai is ápoláshoz öltözködtek. – 1916.
És így múlnak el évek: 1915 – 1916. A vásznakat, meleg szöveteket, már régen hadi célokra foglalták le. Itt az új gond. Miből varrják meg a ruhát? S Itt a másik gond; a varrónőnek is élni kell.
Egy plakát 1ö16-ból
Svájcon át lassan beszivárog a hír, hogy odaát már a rövid és bő szoknya járja és hozzá a kis prémes kabát. Bécs a háborús divatközpont, bizony rákényszerítené ezt a viseletet a monarchia összes asszonyára, de nem varrat senki újat. Jön az átalakítások kora: „kifordítom – befordítom” kor. Régi vászonlepedők, abroszok kerülnek elő a sifonérokból és lesz belőlük nyári ruha 1917 – ben.
A háborúval végett ér a népszerű tangó-korszak is
Sőt finom liszteszsákok sétálnak már rózsasínre, kékre, zöldre festve, mint afféle elegáns ruhák az utcákon.
A gyors karrierek kora ez az idő. Az úgynevezett „jngruha” kora. Azé az ingruháé, melyet kényelmesen meg lehet varrni otthon, minden fejtörés nélkül.
Jön az átalakítások kora: „kifordítom – befordítom” kor. 1917.
Aztán kezdődik lassan – lassan a selyemruha – korszak. A selyem nem is olyan régen még luxus volt ugyan, de mostanra már a szegénység pirulás nélkül lengetett lobogója. Selyemben járt mindenki, mert selyem az még van. Selyem a fehérnemű is, mert könnyű mosni.
Ekkor csúszik le az öv s kezdődik az övvonal körül az a hosszú játék ami, még na, 1929 – ben sem játszódott le egészen. A ruhák rövidülnek s régen kedvelt molett formájú asszonyok kimennek a divatból, ha még nem fogytak le a gyatra élelmiszer – diétán.
Szegénység minden vonalon. A szomorúság és az egyszerűség divatját éljük, pedig már léteznek hadi-gazdagok. Pedig már táncolni is merészkedik a sokat gyötört fiatalság, sőt még a nem fiatalok is. A tánckedv természetesen nem éri még el a háború előtt tangóőrületnek nevezett, a későbbiekhez képest eléggé alacsony tánclázat, de már kezdődik a sokat és sokáig feszített idegek vitustánca.
Női divat jellemző modelljei 1918 – 19.
De még mindig a fekete a divat s marad még a békekötés után is. Ez az idő 1918 és 1919.
Nálunk ezek az évek mások, mint máshol. még a divat szempontjából is. Még egy ideig nálunk, nem enged fel az izgalom, mert a lappangva közeledő újabb változás ismét lehangolja a kedélyeket. A kommunizmus százhárom napja nem teremti meg ugyan a maga „vörös” divatját, sem a mindenki számára egyforma viseletet, amiről annyi beszéd hangzott el, de gátolja a máshol már mindenhol, bekövetkezett fejlődést.
Tanácsköztársaság kihírdetése a a parlament épülete előtt 1919.
Kommün bandák randalíroznak országszerte hazánkban 1919.
Így csak a lassan érkező párizsi és bécsi lapokból értesül a magyar nőtársadalom az újabb divatváltozásokról.
1920 – ban már Budapest is azzal a minden feltűnést kerülő, új eleganciával öltözik, mint Párizsban Jenny asszony. A ruhadivatot, ekkor már Patou mester diktálja a világ asszonyaira. Természetesen figyelmen kívül hagyva, hogy férjeik elvesztették, vagy megnyerték a háborút.
Párizsi utcai divat. Praktikus az egyre rövidülő szoknya. 1920.
Minden ruhadarab vonala a praktikusáéhoz idomul. Praktikus a bundaviselet és praktikus az egyre rövidülő szoknya.
Divatos fiatalok Bécsben. 1920.
1923 – ban az egyre lejjebb csúszó övvel a szoknya is kissé hosszabb lesz. Sőt a szabók már azon törik a fejüket, hogy hosszabb legyen a ruha ujja vagy rövidebb? Körkérdésekben fordultak a művészekhez, orvosokhoz s az érintettekhez, magukhoz az asszonyokhoz ez ügyben tanácsért.
A párizsi utca divatos fiatal hölgyei 1921.
Rosenberg Auguszta (Amerikai kezdeményezésre 1888-ban alakult a Nemzetközi Női Tanács. magyar osztályát, a Magyarországi Nőegyesületek Szövetségét gr. Apponyi Albertné és Rosenberg Auguszta vezette. ) a földtől csak huszonöt centiméterre kezdődő szoknyát engedélyezne. Azonban minden hiába. A ruhák egyre rövidebbek. Ez a praktikus. A nők pedig napról napra fiatalodnak. Mintha csupa kislány járna az utcákon. A sport, a szabad mozgás, fiúkkal pajkoskodó, egyenes, titkok nélküli élet diktálja a divatot. a púderdoboz és a rúzs a legnyilvánosabb helyeken sem szégyen többé. Vendéglőkben a nők, mint a kiscicák, pamacsolnak az arcukon.
Egy úrilány ruhatára 1920.
Évről – évre jobban tombol a tánckedv is. Onestep, twostep, foxtrott, charleston a lépcső egyes fokozatai. A táncmesterek előbb istenekké nőnek, de 1925 – től már egészen a gigolóig lefelé visz az útjuk. A hajviselet is változik. Csak rövid hajról érdemes beszélni.
Nappali viseletre ajánlott modellek egy korabeli francia divatlapból. 1924-25.
A hosszú, tekert haj nehezen tartható rendben, a kontyok pedig már elsüllyedtek a múltban. Hiába prédikálnak az új frizura ellen, a nők praktikumból rövidre vágatják a hajukat
10 milliomodik Ford autó gördül le a futószalagról. 1924.
Minden divatnak megvan a maga hullámvonala s így természetes, hogy az „eton” mélypontja után el kellett érkezni Greta Garbo hosszabb fürtjeinek is. Hiába dörgedeztek a rövid haj ellen, hiába írt színdarabot, maga Pirandello az egyedül ideális hosszú hajú nőről, nem használt semmit, és a sok vita írat sem érhette el azt az eredményt, ami a sok gyönyörű moziszínésznőnek a megjelenésével, könnyen sikerült.
Divatos modellek Párizsból 1925.
Divatos női frizurák 1925-26.
Mi következik? Ki mondhatja meg? Hova fejlődik a divat, s egyáltalán, milyen végletek felé? Ki tudja, vajon milyen átmenetet jelent a divat terén az 1928 – ban, egyszerre egész szeszélyesen, egy – egy váratlan ponton meghosszabbodó szoknya?
Divatos úrhölgy egy tengerparti nyaralóhelyről 1928.
Hogy most 1929 – ben a délelőtt még – habár az előző évekhez mérten hosszabban, de mostanra mégis rövidbe öltözött asszonyok estére, már szinte uszályos hölgyekké öregednek? Talán a nők már eléggé kitombolták magukat a háború után? Vagy az 1929 év asszonya már megunta az egész eddigi dicsőséget, a fiússágot, a girlséget, flapperséget?
Divatos hölgy autóvezetéshez öltözve 1929.
Végre hölgyek akarnak lenni. Legalább este bő és hosszú ruháikban vonulni, melyek szinte tiszteletreméltó, méltóságot kényszerítenek rájuk?
Nyugodtabb időket jelent tán, mert hiszen a hosszú szoknya a mozgásban akadályoz? Vagy egyszerűen csak annyit jelent az egész, hogy a régebben vezető osztályok, akik újból egyedül maradtak – vagyis lettek urak a porondon, hiszen az utolsó szál hadi gazdag is kiveszett már – megint a kezeikbe veszik a divat irányítását, ami pedig nem is olyan egyszerű többé, mint volt.
Házibuli úri háznál 1929.
Kezükbe veszik annak a divatnak az irányítását, melyben brokátba, prémbe burkolódzva, és az egyelőre, még megmaradt kevés, de nagy és valódi ékszereik pompájával lehet majd a többiek közül kitűnni?
Mondják: Kövessen, aki tud!
Ezt a divatot még, ha nagy változást is hoz, akkor sem követheti mindenki. Ez a divatot önkényes szeszély szüli, sajnos minden belső tartalom nélkül.
De nem kell az asszonyokat félteni most sem, nem fognak hibákat elkövetni. Ők mindenkor átérzik a biológia alaptörvényeit, a környezethez hasonulás szabályait.
Kártyaasztalnál 1929.
Az asszonyaink érzékenyek. Mindig kapcsolatot tudnak teremteni önmaguk és a változó környezetük között, ahová rendszeresen az élet szeszélye sodorja őket. Divattal és ügyeskedéssel elérik, hogy hely, idő, emberek és körülmények, mindig illjenek hozzájuk.
Tulajdonképpen ez az a nagy tanulság, melyről az 1914 – es és az 1929 – es még el sem sárgult divatlapok is árulkodnak.
Most aztán gondolkodhatunk azon, miért éppen a direktoire az, melyhez a szabók visszatérnek, hogy aztán a vonalaikból felépítsék a mai kor asszonyának a divatját?
Kérdés, hogy a divat révén, ha az a legtöbbször éppen úgy a politikai, mint a társadalmi változások kifejezője is, párhuzamot vonhatunk – e régi időkkel?
Divatos pesti lány portréja 1929.
Milyen egyszerű volna, ha kimondhatnánk, hogy – mert a direktoire divatja mely a társadalmi – rendbontó – forradalomi idők után konszolidált viszonyok közt alakult ki – most már mi is túl vagyunk minden nehézségen. Amikor a divat végül is újból ugyanoda fejlődik vissza. Mára ugyanis a divat fejlődésének csupán ez az összes eredménye.
Még a szabók is hiába próbálkoztak. Eredménytelenek maradtak, míg csak el nem jött az idejük. 1925 – óta ugyan minden szezonban, minden divatbemutatón felbukkant egy – egy empire, vagy direktoire vonalakra emlékeztető ruha, de azokat már csak nagyon kevesen vásárolták. Az ilyen ruhákat, csak nagyon excentrikusnak látszani akaró nők viselték; a többségnek azonban nem kellett.
Ez volt minden. De végül is mára elérték, amit akartak. Ma tehát ott tartunk a divatban, ha kissé más formában is, ahol 1912 – ben. A mostani ruhák szintén a direktoire változatai. A mai asszony minden eddigi emancipálódást feledve újból fűzőt visel, csak úgy, mint akkor.
Ma újból várhatjuk az orvosok, a festők, a szobrászok, a moralisták dörgedelmeit, melyek éppen úgy nem érnek majd semmit, mint akkor.
A szabók mind ezt úgy magyarázták meg a világnak, hogy azért kellett a divatban visszatérni az 1912 – ben kikristályosult stílus legutolsó változatához, hogy a nők felejtsék a szörnyű időket és új utakat keresve ugyan onnan folytassák, ahonnan azt a háborús évek előtt kénytelenek voltak azt feladni.
Hazafelé a lóversenypályáról. Párizs 1929.
Végeredményben ez is lehet egy magyarázat, hiszen az asszonyok számára a divat nem jelent mást, mint csupán a külső változásaiknak, egyfajta kifejezés módját, vagyis a változásokhoz történő alakulás lehetőségét. Úgy is mondhatnánk: Az asszonyok számára a divat nem más, mint az örök megújulás jelképe.
A mai asszony olyan ruhát kezd viselni, mint 1912 – ben a háború előtt, melyet a száz év előtti divat vonalaiból terveztek. És mégis ez az asszony, merőben más, mint a háború előtti, s más, mint a száz évvel ezelőtti.
Képeslap a Cota d’ azur -ön rendezett nyári divatbemutatóról – 1930.
Köszönöm a figyelmüket. Közreadta Fried Tei 4930 – ban írt cikkének részleteit: Horváth Tamás
Szerző: Horváth Tamás
Kövess minket a Facebookon
Facebook