Sokáig úgy gondolták, hogy testi jóllétünket és egészségünket három fő tényező határozza meg: a levegő, a táplálkozás és a ruházkodás. Egy amerikai professzor, bizonyos Maynard azonban már a háború előtt bebizonyította, hogy van egy negyedik, kevésbé ismert, ám annál fontosabb tényező is: a minket körülvevő színek.
Színek és gyógyítás
Maynard kísérleteit Chicago egyik legnagyobb kórházában végezte, és megdöbbentő eredményre jutott. A fehér falak steril tisztasága helyett különböző betegségek kezelésére más-más színek bizonyultak hatékonynak:
- Zöld: Nyugtató hatása miatt idegbetegek kórtermeit halvány levélzöldre festették. Még a súlyosan zavart páciensek is megnyugodtak ebben a környezetben.
- Narancssárga: Az időskor végső kimerültségével küzdő betegeknél alkalmazták, mert élénkítő, energizáló hatású.
- Kék: A mély és pihentető alvást segítette elő, ezért azoknál a betegeknél használták, akik sok pihenésre szorultak.
- Citromsárga: Fokozta az étvágyat és gyorsította a felépülést, így műtéten átesett és lábadozó páciensek kórtermeiben volt jellemző.
- Fehér: A krízishelyzetben lévő betegeknél alkalmazták, hogy minimalizálják az érzelmi ingadozásokat.
A színek hatása az élet más területein
Maynard felfedezései messze túlmutattak a kórházak falain. New York iskoláiban az osztálytermek színét úgy választották meg, hogy az segítse a diákok koncentrációját és teljesítményét. Az állattartásban is alkalmazták ezt az elvet: az istállókat citromsárgára és kékre festették, hogy elősegítsék az állatok étvágyát és nyugalmát.
De a gyárakban sem maradt hatástalan a színek ereje: a munkahelyek élénkebb árnyalatokat kaptak, mivel bebizonyosodott, hogy a környezet színei a munkateljesítményt is befolyásolják.
Színek a kereskedelemben és a divatban
Maynard kísérletei még a vásárlási szokásainkra is kiterjedtek. Megállapította, hogy egy termék színe óriási szerepet játszik abban, hogy vonzónak találjuk-e vagy sem. Egy szürke szappan például aligha keltené fel az emberek érdeklődését, még ha fantasztikus illata lenne is.
A professzor külön figyelmet szentelt a női divatra is. Szerinte, ha a nők tisztában lennének azzal, milyen hatással vannak a különböző árnyalatok a férfiak érzékelésére, tudatosabban választanák meg öltözéküket és sminkjüket – attól függően, hogy milyen hatást szeretnének elérni.
Színesebb világot!
Bár Maynard kutatásai közel egy évszázadosak, a színek hatásának tudatos használata még ma sem terjedt el igazán. A modern lakberendezési trendek gyakran egyhangúak, a fekete, fehér és szürke dominál – pedig az emberi léleknek sokkal többre van szüksége. Itt az idő, hogy visszahozzuk a színeket az életünkbe, hiszen nemcsak szebbé, hanem egészségesebbé is tehetnek minket!