Egy polgárébresztő mozgalomnak indult, végül művészeti irányzat lett belőle. Hitvallása: „Funkció mindennek felett.” Követői n minden esetben a tárgyak használhatóságát állítják a figyelem középpontjába. Mögötte a forma, a díszítés csak másodlagos szerepet nyernek. Az irányzat művelői, legyen az képző- vagy iparművészet, az egyszerű geometriai formákat részesítik előnyben, mint például a; hengert; a kúpot; a kockát; vagy a tégla- és a háromszög alaprajzú formákat.
Rietveld: Schröder ház utcai homlokzati képe
Mellőzik a figurális ékítményeknek minden változatát. Az alakábrázolást a művészetek minden területéről száműzik. Annál nagyobb figyelmet fordítanak a konstrukciós-, szerkezeti megoldásokra. Ezeket a művészi módon kimunkált szerkezeti megoldásokat, nem csak, hogy nem rejtik el a szemlélők elől, de sok esetben egyenesen, egyféle díszítő elemeként még hangsúlyossá is teszik a tárgy – jelen esetben a bútor képén. Az Avantgarde színvilága – akár csak a formavilága – jelentéktelennek tűnik a tárgy rendeltetése mögött. A művész igyekszik az alapszínek közül válogatni. Kedvelt szín; a sárga; a vörös; a kék, de fehér és fekete is megjelenik a választandó színek palettáján. A fekete és a szürke, kontrasztnak és árnyékolás céljára egyaránt használatosak.
– Rietveld: Schröder ház, emeleti i berendezésének távlati képei
A felsorolt, viszonylag egyszerű tulajdonságai miatt a stílus rövid idő alatt kedvelté válik a képzőművészeten kívül az építészetben, a lakberendezésben, de a bútortervezők körében is.
Rietveld “piros – kék” karszéke 1917-18-ből
A belső tér különféle rendeltetésű részeit egymástól egyenes vonalvezetésű, egyszerű, geometrikus formák felhasználásával határolja el. A stílus formai egyszerűsége és tiszta színei az avangarde stílusát reprezentáló használati tárgyaknál – kiváltképpen igaz ez a bútorokra nézve – a megjelenésüket elevenné, frissé, derűssé varázsolják. Megjelenésükben ne keressünk semmilyen hátsó gondolatot, vagy műszaki családságot. amit látunk az a valóság. Ne akarjunk a látott tárgytól – bútortól – tértől semmi többet, mint használni. Csak is erre a célra jöttek létre!
Asztalka a Schröder – házból 1922.
Az utána következő stílusirányzatokra kivétel nélkül nagy hatással van az Avantgarde irányzat. Kivétel ez alól az organikus-absztrakt képző – és iparművészeti alkotások.
Egykor a Bauhaus, de akár napjaink divatos „Minimál” – építészeti és lakberendezői stílusa is, az Avantgarde „egyszerűségre, funkcionalitásra törekvő ” jegyeit hordozzák magukon.
Gerrit Thomas Ritveld saját kiállításának évmegnyitóján Utrehtben
A bútortervezők népes táborából olyan kiemelkedő személyiség neve fémjelezi az irányzat létrejöttét és kimunkálását, mint: Gerrit Thomas Ritveld. Mára „Piros-kék” széke a bútor stílustörténelem mintadarabja.
“Zig – Zag” szék 1934 – ből
Utrecht kanapé, 1935-ből
Utrecht fotel, 1935-ből
Tomas Geríth Rietveld asztalos műhelye és asztalosai
Köszönöm a figyelmüket:
Horváth Tamás
horvath.t@lakberendezes.hu
Szerző: Horváth Tamás
Kövess minket a Facebookon
Facebook