A szecesszió teljes ellentmondásával is érdekes színfoltja marad a XX. század első felének, annál is inkább, mivel hosszú idő után ez az első stílusirányzat melynek jegyei egységesen jelennek meg a térképzésben, a berendezési- és használati tárgyakon egyaránt.
A Szecesszió fénypontja az 1900-ban rendezett párizsi világkiállítás. A franciák mellett itt megjelennek ennek a új stílusirányzatnak még olyan jeles képviselői, mint a korabeli belga-, olasz-, skót-, valamint a müncheni és bécsi építész és formatervező nagyságai. Utóbbiak, egyben a tengerentúli Art Decó és az európai Bauhaus-mozgalom közvetlen előfutárai is. Ami Franciaországban az Art Nouveau; Bécsben a Szecesszió; Németországban a Jugendstil; Olaszországban pedig a Liberty, de bárhogyan is nevezzék ezt az irányzatot, egy biztos, az ipari formatervezés kezdetét neki köszönhetjük.
Nálunk Lechner Ödön népies motívumokkal kevert stílusirányzata, valamint Thorockai-Wigand Ede nagyvonalú angol formákkal vegyített, de szintén népies motívumokkal felcicomázott szecessziós vonalvezetése lett az irányadó. A szecesszió hazai képviselői között kell még megemlíteni Faragó Ödön, Horti Pál és Kozma Lajos nevét is.
A szecesszió teljes ellentmondásával is érdekes színfoltja marad a XX. század első felének, annál is inkább, mivel hosszú idő után ez az első stílusirányzat melynek jegyei egységesen jelennek meg a térképzésben, a berendezési- és használati tárgyakon egyaránt.
Korabeli réz bútorveretek (szekrény, komód, éjjeliszekrény)
Az eklektikát elutasítja úgy az építészetben, mind a lakberendezésben. Nem épül rá, és nem keveredik más stílusokkal, ezáltal egyfajta iskolát teremt. Később az organikus és geometrikus, tervezési
Köszönöm a figyelmüket.
Szerző: Horváth Tamás
Kövess minket a Facebookon
Facebook