
A szentsarok
A paraszti társadalom az 1900-as évekig többségében erősen vallásos volt. Ez alól a solymáriak sem voltak kivételek. Vallásosságuk egyik legjellegzetesebb tárgyi megjelenési formája a „Héekouttszwinckr.
Az akkori hosszú, 4-5 méter széles házak az utcára merőlegesen, a telekhatárra és az utcafrontra épültek.
Az utca felőli szoba volt a „vordere Stube” (első szoba), ennek magyar megfelelője a „tisztaszoba”. A tisztaszoba legbecsesebb része, kultikus cselekmények, közös étkezések helye: a szentsarok.
A szentsarkot kétféleképpen alakították ki:
- Amikor a szoba utcai oldalán egy ablak volt, akkor az udvar felőli oldalának sarkában képezték ki a szentsarkot. A sarokba polc került, föléje szentet ábrázoló képet akasztottak a falra. A kép köré megszentelt, kisebb méretű képek kerültek. A polc a szentelt gyertya, a rózsafüzér, az imakönyvek és a Biblia helye. A szentsarok alatt állt az ebédlőasztal és a sarokpad.
- Abban az esetben, amikor két ablak volt, akkor a két ablak közé került a szentsarok. A tárgyakat hasonlóképpen helyezték el, mintha a sarokban képezték volna ki a szentsarkot, azzal a különbséggel, hogy a polcot sublót helyettesítette.
Vasár- és ünnepnap virággal díszítették. A szentsarokba csak megáldott kegytárgyak, szentelt tárgyak kerülhettek.
A szentsarok leggyakrabban tudatosan, valóságos házi oltárként funkcionált. Ma már csak az ágy fölött egy szentkép vagy a kereszt jelzi a régi hagyományt.
A szentsarok szerepe
A karácsonyi időszak egyik szokása volt, december 15. és 23. között, a „Szállást keres a Szent Család” házról – házra járás.
Ilyenkor egy kilencfős, asszonyokból álló csoport egy „Szent Családot” ábrázoló képpel naponta egy-egy családot felkerestek. Délután, ahol a „Héekouttszwinckr előtt imádkoztak és karácsonyi dalokat énekeltek, felkészítve magukat lelkileg Jézus születésére.
Az esküvői főhely a menyasszonyasztal volt, amelyet a „Héekouttszwinckl” alatt terítettek meg, de itt történt a leánykérés és a menyasszony esküvői búcsúztatója is.
E helyen imádkoztak azok is, akik nem tudtak vasárnap misére menni, és itt fohászkodtak Istenhez, ha bajba került a család. A
szoba bejáratnál az ajtó nyitásának oldalán szenteltvíztartót helyeztek el, hogy a szobába belépve, a szentsarok felé fordulva keresztet vethessenek.
A sváb ágy
A sváb ágy magas lábakkal és oldalakkal épített fekvőhely. A magas lábak a kicsi szobák jobb helykihasználását szolgálták. A magas oldalfalnak tartó és esztétikai szerepe volt.
Az 1900-as évek elejéig az „ágybetét” két részből állt. Az alsót az oldalfal magasságának háromnegyed részéig szalmával töltötték fel, zsákkal leterítve.
Ez volt a „Strouszouk” (Strohsack, innen ered a magyar strózsák szavunk). Az oldalfal eltakarta és megtartotta a szalmát, de eltakarta az amúgy sem szép szalmászsákokat is. A második durvább lenvászonból, „Flééh Leirned”- ből (Floh Lemen, magyar megfelelője bolhavászon,
kicsit csomós és itt-ott fekete pöttyök tarkítják) készült, „Heippii”-vei (Maisstroh – csuhé) töltve.
Az 1960-as évekig nem használtak szalmát és a „Heippu’-vei töltött ágybetét neve lett „Strouszouk”.
Erre került felverve a két „Pujszte” (Pols- ter – nagypárna), majd a „Tueched” (Federbett – dunna) kettéhajtva és középen kézzel kissé benyomva. A vetett ágy teljes magassága a közel két métert is elérhette.
Enczmann László, Solymár történelmi bizottságának kurátora.
Szerző: Tamás Horváth
Kövess minket a Facebookon
Facebook