Fontainebleau – i kastély
Louis XIII. és XIV.. barokkján és a regence-án át visz az út XV.. Lajos rokokójához, annak finom apró asztalkáihoz, „rognon” -hoz, „chaiselongue” – hoz és „causeuse” – hez, a szebbnél-szebb – már nem is faragott, hanem finoman berakott és bronzveretekkel ellátott fiókos szekrényeihez – „commode „- hoz.
Mikor az ízlés kozmopolitává lett
Mi következett ezután? A francia királyok ledér udvarai, a francia lakóházak, paloták és kastélyok termeinek viszonylagos kicsinysége áll szemben az olasz palazzokkal, melyek a meleg leküzdése céljából, rendkívül magasan és tágasan épített termeikkel elvezetettek az olasz reneszánsz nagy karosszékeihez, hatalmas, súlyos asztalaihoz, ládáihoz, szekrényeihez és pohárszékeihez. Teljesen más utat jár be a francia stílustörténet. Louis XIII. és XIV. barokkján és a regence-án át visz az út XV. Lajos rokokójához, annak finom apró asztalkáihoz, „rognon” -hoz, „chaiselongue” – hoz és „causeuse” – hez, a szebbnél-szebb – már nem is faragott, hanem finoman berakott és bronzveretekkel ellátott fiókos szekrényeihez – „commode „- hoz. A „bergére” állítólag Pompadour marquise találmánya, aki ilyenképpen akart a Louvre és a Tuilleriák örökké léghuzatos termeiben – e füles, magas támlás fotelekkel – magának védett, melegebb helyet biztosítani.
Barokk stílusjegyek I. kép
Barokk stílusjegyek II. kép
Barokk stílusjegyek III. kép
Csodának tűnhet a mai ember szemében az akkori államok uralkodóinak és történelmi osztályainak azon kozmopolitasága, mellyel ezek az udvarok késlekedést nem tűrve, szolgai módon l lemásolták a különböző francia Lajosok korszakai által kreált stílusformákat. s tették mind ezt olyan sietősen, hogy idejük sem maradt saját nemzeti sajátosságaik, hagyományaik vagy kényelmi igényeik figyelembevételére.
Barokk stílusjegyek IV. kép
Barokk stílusjegyek V. kép
Barokk stílusjegyek VI. kép
Ez a készség, mellyel ugyanezen udvarok átvették később usurpator I. Napóleon empire stílusjegyeit és formavilágát is, kétkedés nélkül elismerték, hogy az építkezésben és lakásberendezésben XIV. Lajos óta, Európában valóban Franciaország és a francia építészet és műipar vált a divat irányítójává.
Rokokó stílusjegyek I. kép
Rokokó stílusjegyek II. kép
Rokokó stílusjegyek III. kép
Rokokó stílusjegyek IV. kép
Ez azonban természetszerűleg nem zárja ki azt a tényt, hogy amint német, francia, spanyol stb. gótikát ismerünk, úgy az egyes nemzetek is igényeik szerint ne módosították volna apró részletekben (detailokban) az egyes Lajos stílusok formajegyeit. Ezért is beszélhetünk német, francia, olasz – spanyol. barokkról, vagy Franciaország esetében: Louis XIV. stílusáról.
XVIII. századi angol stílusjegyek I. kép
XVIII. századi angol stílusjegyek II. kép
E tekintetben kirívó példának említhetnénk meg az olasz bútorok esetét.
Ugyanis az olaszok palazzoik nagy termeihez igazodva, rendszerint nagyobb méretekben állíttatták elő a különböző Louis XIV-XVI. bútorokat, mely darabok, így rendszerint ízléstelenre sikeredtek. Elvesztették kecsességüket, mivel ezek a formák, csak kisebb szalonokban, „boudoir” – n tudtak érvényesülni. Talán még a legsikerültebb daraboknak a különböző, aranyozott konzolasztalok mondhatók. A császár empire stílusát, Napóleon Caesar-utánzását a klasszicizmus stílusjegyeinek feléledése jellemzi.
Klasszicizmus (XVI. Lajos stílusjegyei) I. kép
Klasszicizmus (XVI. Lajos stílusjegyei) II. kép
Klasszicizmus (XVI. Lajos stílusjegyei) III. kép
Klasszicizmus (XVI. Lajos stílusjegyei) IV.kép
Klasszicizmus (XVI. Lajos stílusjegyei) V. rész
De sikeres elterjedését az egyiptomi hadjárat útján ismertté vált stílusmotívumok is segítették. Ez az utolsó stílus, melyre egy ember nyomta rá bélyegét. Ezzel a román és reneszánsz stílussal együtt harmadszor újították fel a nagy Róma klasszikus hagyományait. Természetesen a kor szelleme szerint módosítva azokat.
Folytatás: A történelmi stílusok IV. részben.
Szerző: Tamás Horváth
Kövess minket a Facebookon
Facebook