A színek téralakító hatása a gyakorlatban:
Receptek helyett nézzük a gyakorlatot: Kezdetben igyekezzünk egy helyiségben egy főszínt és ahhoz úgy nevezett mozgószíneket majd formát választani. Amennyiben ezt a leshetőséget szegényesnek találjuk, akkor kutakodjunk a színpárok gazdag világában. Amennyiben ezzel a lehetőséggel élünk, akkor a két vezérszínünkhöz kellő mennyiségű semleges területet a további mozgáshoz. Milyen mozgáshoz?
Az állandó színek hátterében a helyüket változtató, mozgó, esetleg még az összképben megjelenő más színeknek: formáknak, mozgatható bútoroknak megfelelő mennyiségű semleges helyet kell biztosítani. A valóságban csak két festőszínnel, bár mennyire is tetszene, lehetetlen egy barátságos, hangulatos belsőteret létrehozni., mivel az adott térben a változó fényviszonyok hatására a tiszta festőszínek csak árnyalataikban lehetnek jelen. A fényforrástól távolodva a színek sötétülnek, hozzá közeledve világosodnak.
Élénkítőhatású a vörös szín és árnyalatai.
A családtagok életformája, érdeklődése határozza meg, hogy az élénkítő hatású meleg vagy a nyugodtabb hideg színek kapjanak nagyobb hangsúlyt otthonuk összképében
Nyugtató hatású a kék szín és árnyalatai.
A fiatal korosztályok sokkal telítettebb színösszetételeket az élénkebb ellentéteket kedvelnek, mint a család idősebb tagjai. Ezért a gyermekszoba vagy a serdülő ifjak szobája lehetőleg, színben is legyen elevenebb.
Az ifjak szobája lehetőleg, színben is legyen elevenebb.
Kedvelt színeinknek a hatását vizsgáljuk meg a térben is, nehogy később csalódás érjen.
A világos mennyezet sötét falak mellett megemeli, míg a sötét mennyezet lenyomja a teret
A színváltozatok nagy számából következik, hogy az általános szabályokat csak néhány esetre vonatkoztattuk. A kiegyenlítés, a fokozás, a színerő képleteit mindenkinek a saját otthona helyiségeire önmagának kell alkalmazni. Ahogy a sötét oldalfalaknál a világos mennyezet hatására, látszólag megnövekszik a belmagasság, éppúgy fordítva is igaz. A magas tér, sötét mennyezet segítségével könnyen lenyomható.
Vagy: Amikor a mennyezet színéhez kapcsoljuk a végfalat, akkor optikailag a helyiséget „megnyújtjuk”. Vagyis az ilyen megoldásokkal mindig azt a hangsúlyt keressük, amely számunkra fontos és a kívánt eredménnyel jár.
A tér színösszképe függ a színek arányától, felületi kiterjedésük mértékétől és az adott térben való elhelyezkedésük minőségétől. A padló meleg színe jobban megszínesíti a helyiséget, mint az ablakok síkjára merőlegesen álló oldalfalak színe. Ha a kiegészítő szín párok telt értékükben küzdenek egymással, erős ellentéteket – káprázást okozhatnak. Viszont, ha a párból valamelyiket letörjük, tompítjuk, a másik kellemesebbé válik. Ennek aránya szín páronként változik. A sárga-lila párnál a legnagyobb a különbség, a bíbor-zöld párnál pedig egyenlő.
Az erős szín ellentétek káprázást okoznak. (konyhában különösen veszélyes)
A szín párokhoz hasonlóan a rokonszínek is erősítik vagy gyengítik egymást. A cölinkék lilás ultramarinkék alapon zöldesnek, zöld alapon pedig kékesebbnek látszik. A narancsszín is vörösebbé válik sárga alapon, míg piros háttér előtt kisárgul.
A narancsszín is vörösebbé válik sárga alapon.
Ha a szín párok jellegzetességét meghatározzuk, a következő ellentétes pólusokhoz jutunk:
A világos fehérrel szemben a sötét fekete vagy a könnyű sárgával szemben a nehéz sötétkék
A meleg naranccsal szemben a hideg középkék, vagy az aktív vörössel szemben a passzív zöldeskék.
Az ünnepélyes bíborral szemben a közönséges zöld, vagy a különleges lilával szemben a szerény, átlagos sárgászöld
Ehhez hasonló módon az egyes színtartományokon belül is felvehetünk hasonló párosításokat: a sárga színek között ott a könnyű citromsárga a nehéz okkersárgával szemben vagy a világos nap sárgával ellentétben a sötét olaj sárga, az ünnepélyes aranysárgával szemben a közönséges zöldessárga.
Különböző típusú személyek vizsgálatából kitűnt, hogy van összefüggés a lelki alkat, a kor, a foglalkozás és az egyes színek, illetve szín párok választása között. Minden egyes emberre jellemző bizonyos alapszínnek a szeretete Például az élénk vérmérsékletű emberek kedvelik a narancsot, színpároknál a frappáns ellentéteket, míg a nyugodtabb vérmérsékletűek a hideg zöld, vagy kék színt és színpárokban a pasztelles árnyalatokat. Hasonló helyzet mutatható ki a kontrasztok tekintete ében is. Vannak, akik a súlyos, kemény sötét-világos ellentétet részesítik előnyben, megint mások pedig az alig érezhető lágy átmeneteket.
Vannak, akik a súlyos, kemény sötét-világos ellentétet részesítik előnyben.
A lakótérben éppen az ellentétes színek használata lehet optimális. Megfelelő színekkel a nyugodt vérmérsékletű embereket serkenteni, az élénkeket csendesíteni lehet. A sárga szín felfokozza a közlésvágyat, a kékesszürke segíti, az elmélyülést igénylő szellemi munkát.
Megint mások, az alig érezhető lágy átmeneteket kedvelik.
Az eddig felsorakoztatott külső és belső tényezők, a térbeli, szerkezeti, optikai hatások, valamint az érzelmi tényezők összefüggésének bemutatásával az volt a célunk, hogy útbaigazítást, tanácsot adjuk az otthonok szakszerűbb kialakításához. Az ilyen jellegű változtatások, alakítások kétségtelenül visszahatnak az otthona helyiségeit használókra, hiszen ember és környezete elválaszthatatlan kölcsönhatásban állnak egymással. A környezet bátor alakítása azt jelenti, hogy a szimpla – közvetlenül csak az életfunkciót éppen hogy kielégíteni tudó lakást egy jóval magasabb esztétikai rendbe foglaljuk, vagyis egy valódi otthon rangjára emeljük. Persze színek tulajdonságainak ismerete nélkül, csupán írott fogalmakkal ezt a problémát nehéz megközelíteni, ehhez hosszas gyakorlás, az ízlés folytonos fejlesztése, látási műveltségünk sokrétű képzése szükséges. A jó ízléshez szemünk művelésén keresztül vezet az út.
Ízlésünk fejlesztésével elérjük, hogy magunkhoz mérjük a színeket: s minél szervesebb egységre sikerül rátapintanunk, annál jobban érezzük majd a környezetalkotás örömét.
Gulyás Dénes 1970 –n elhangzott előadásából, saját jegyzetem alapján, (2003-12-09 )
Szerző: Horváth Tamás
Kövess minket a Facebookon
Facebook