Bár már egy hete, hogy elkezdődött az iskola sokan csak most gondolnak arra, hogy a gyerek/gyerekek szobájának berendezését és képét hozzá kellene igazítani az új megnövekedett igényeikhez.
Hogyan fogjunk hozzá? Nos, erre igyekszem most néhány már bevált megoldást önökkel megosztani
A tanuló szobáját célszerű úgy kialakítani, hogy a játszó-, alvó – és a tanulási területek vizuálisan és/vagy fizikailag elkülönüljenek egymástól. Erre egyrészt azért van szükség, hogy a gyermek/gyermekek figyelmét semmi ne vonják el a tanulástól, másrészt azért is, hogy a belső tér rendezett legyen, vagy annak tűnjön.
Az alábbiakban néhány példa látható arra, hogyan oszthatjuk fel a rendelkezésre álló teret tanulásra és szabadidő eltöltésére alkalmas részekre.
Tanuló szobájának dekorációja: (Gyerekszoba hangulatának meghatározó eleme.)
A falakat érdemes semleges színnel dekorálni. Ez mindkét nemű gyermek esetén előnyös., Amikor a gyermek/gyermekek növekedése később majd megköveteli a gyerekszoba berendezésének a változtatását, akkor az így színezett belső tér rendeltetését és képét csupán a bútorok, függönyök, vagy csak a dekorációs kellékek cseréjével megoldhatjuk.
A semleges színárnyalatok a szoba falain azért is előnyesek, mert látványukkal sem tanulást, sem a pihenést/alvást nem zavarják. De, hogy a szoba hangulata mégse legyen túl unalmas, érdemes az összképet színes kiegészítő dekorációval „felhígítania.
Milyen falszínezés ajánlható?
A legsokoldalúbb falszín a lágy, meleg fehér, a halvány bézs, vagy éppen a most divatos, meleg világosszürke árnyalatok. Faltapéta esetében hasonló alapszíneket ajánlhatók.
Bútor és dekoráció:
Nagyon fontos, hogy a tanuló szobájába a gyermek/gyermekek testmagassága szerint válasszunk munkaasztalt és ülőbútort. Mivel az iskolás gyerekek gyorsan nőnek, a legészszerűbb egy állítható magasságú és dőlésszögű asztallappal bíró munkaasztal, valamint egy állítható ülésmagasságú szék vásárlása.
Milyen világítás legyen?
A tanulószoba berendezésénél fontos a világítás helyes megválasztása. Általános világítás, legyen az természetes vagy mesterséges, minden esetben az „egyenletes” a jó. Mind a fényszegény, mind a fényárban úszó területek és felületek kerülendők! Ideális esetben a mennyezeti világítást ki kell egészíteni, vagy teljesen ki kell cserélni a célt szolgáló helyi megvilágításra alkalmas LED – s fali -, asztali -, álló lámpatestekkel! Ne feledjük, hogy az olvasás és tanulás csak mennyezeti, vagyis általános világítás mellett károsítja a gyermek látását.
Egy állítható magasságú és dőlésszögű világításnak kell az asztalon lenni! Az asztali lámpában lévő izzó lehetőleg LED -s és fehér fényű legyen, a búra legyen matt bevonattal, hogy a fény ne vakítsa el az olvasó, író gyermek/gyermekek szemét!
A fényforrásnak, ha a gyermek jobbkezes, az asztal bal oldalon kell lenni, ha a gyermek balkezes ellenkezőleg. Ugyanez a szabály a nappali fény, ablakok esetében is érvényes.
Ne felejtsünk el játszó- és pihenő -, alvó területet sem kialakítani. Minden gyermeknek 10-12 éves korig még játékra van szüksége. Sőt, a játékok azok, melyek segítik a gyerekeket az egyre magasabb tudás játékos elsajátításában.
Csak néhány ötlet a fejlesztő játéktér kialakításához:
Tábla – festőállvány, szabad falfelület rajzoláshoz esetleg mágneses tábla, amelyre a gyermek szavakat, számokat írhat fel, vagy rakhat ki mágneses betűkből.Amikor a gyermek/gyermekek felnőnek, a táblán rajzokat, bizonyítványokat, fényképeket lehet bemutatni.
szükséges lehet még kisebb lerakóasztalkára sakkozáshoz, kártyajátékhoz, építőkészletek összeállításához, modellezéshez, rajzoláshoz, mozaik összeállításhoz, kézimunkázáshoz.
Lehetőség még egy miniszínház függönnyel és színpaddal,”karaokei” zenesarokkal.
A gyermek/gyermekek a rendszeres mozgást se nélkülözzék! Lehetőség szerint ajánlatos egy sportsarok – falfelület kialakítása is bordásfallal, mászó kötéllel esetleg kosárlabda gyűrűvel.
Hasznos dekor – tárgyak és lehetőségek:
Dekorálás céljára alkalmas lehet a tanulóasztalon egy világítós földgömb, a falon egy földrajzi térkép, világítós dekor számok és betűk, botanikai vagy néprajzi atlaszok képei, a Naprendszer bolygóinak képe, ismert festmények reprodukciói.
Mindezek hasznosak lehetnek a gyermek/gyermekek szellemi fejlődéséhez. Ám az is igaz, hogy az oktatási dekorációt sem szabad a rendelkezésre álló hely rovására túlzásba vinni, ugyanis a gyerekszoba, ne felejtsük el, egyben hálóhely.
Még más lehetőségek:
Az alábbiakban néhány fotópéldát találunk arra vonatkozóan, hogyan lehet díszíteni egy diák/iskolás szobáját. Legyen helye a gyermek/gyermekek iskolai, vagy sport kitüntetéseinek! Ne tegyük az elnyert okleveleket, érmeket és kupákat dobozba! Ajánlatosabb azokat egy tablón, vagy üveges szekrénykében bemutatni.
A különösen fontos bizonyítványokat, okleveleket legjobb, ha keretbe foglaljuk, amíg a kupákat, serlegeket kiállíthatjuk az íróasztal, vagy az ágy feletti fali polcon, térelválasztó könyvespolcon.
Kialakíthatunk olvasókuckót. Bár manapság kevésbé divatos a házi könyvtár, mégis jó, ha van egy kisebb könyvtára és egy aranyos olvasókuckója a gyermeknek/gyermekeknek. Ennek lehetősége felkeltheti a kis tanulóban/tanulókban a könyvek szeretetét, az olvasás iránti érdeklődésüket.
Tároló hely kell az iskolai holmik és ruhák számára. A helyesen és igényesen tárolt ruhaneműk, taneszközök, játékok megtanítják a gyermekét rendre és rendszerességre.
Néhány olyan példa melyek segítenek megszervezni a praktikus tárolást:
A tankönyveknek, füzeteknek az éjjeliszekrény felső fiókjában, vagy a munkaasztalhoz legközelebbi polcon van a megfelelő helyük. Ha a gyermek jobbkezes, akkor a polcot, szekrényt / éjjeliszekrényt tőle jobbra, ha balkezes, akkor ellenkezőleg helyezzük el. A gyerek/gyerekek számára a legkényelmesebb, ha a gardrób rakodós keskeny polca (40 – 45 cm mély). Legyen a szekrényben szemmagasságban elhelyezett ruhaakasztó rúd tolóajtó és belül nem teljesen kihúzható fiókok a baleset elkerülése érdekében. Nagyon jó, ha a szekrény háttérvilágítással rendelkezik.
Szekrény kicserélhető egy többfiókos komódra (kezelése gyereknek kényelmesebb), és kiegészíthető egy szép mobil ruhaakasztós állvánnyal a nem gyűrhető ruhákhoz, beleértve az iskolai egyenruhákat is, ha még van ilyen.
Ajánlatos:
A játszótér kialakítása során szabaduljon meg azoktól a játékoktól, amelyeket a gyermek már kinőtt. A megmaradtaknak azonban tároló helyet kell találni. Azokat osszuk fel kategóriákra, és tároljuk felcímkézett dobozokban/ kosarakban. A gyermeket/gyermekeket meg kell tanítani arra, hogy a dolgaikat tegyék munka, játszás után a helyükre. Egy kis diák szobájában általában nem a szokásos, szabványos bútordarabokat, hanem többfunkciós bútorokat kell beszerezni, esetleg elkészíttetni.
Például egy ágyat fiókokkal, vagy polcos fejtámlával lehet betervezni. Az éjjeliszekrény helyett az ágy oldalára akaszthatunk egy – két zsebet, melyek egy könyvnek és egy üveg víznek adnak helyet.
Adhatnék még más tanácsokat is a tanuló gyermekek szabályának berendezéséhez, de okosabb, ha Önök, kedves érdeklődő Szülök még más hasonló írásokból is tájékozódnának a Neten.
Köszönöm a figyelmüket: Horváth Tamás
Szerző: Horváth Tamás
Kövess minket a Facebookon
Facebook