Tanuló gyermek/gyermekek szobája

Bár már egy hete, hogy elkezdődött az iskola sokan csak most gondolnak arra, hogy a gyerek/gyerekek szobájának berendezését és képét hozzá kellene igazítani az új megnövekedett igényeikhez.

Hogyan fogjunk hozzá?  Nos, erre igyekszem most néhány már bevált megoldást önökkel megosztani

 

A tanuló szobáját célszerű úgy kialakítani, hogy a játszó-, alvó – és a tanulási területek vizuálisan és/vagy fizikailag elkülönüljenek egymástól. Erre egyrészt azért van szükség, hogy a gyermek/gyermekek figyelmét semmi ne vonják el a tanulástól, másrészt azért is, hogy a belső tér rendezett legyen, vagy annak tűnjön.

Az alábbiakban néhány példa látható arra, hogyan oszthatjuk fel a rendelkezésre álló teret tanulásra és szabadidő eltöltésére alkalmas részekre.

Tanuló szobájának dekorációja: (Gyerekszoba hangulatának meghatározó eleme.)

A falakat érdemes semleges színnel dekorálni. Ez mindkét nemű gyermek esetén előnyös., Amikor a gyermek/gyermekek növekedése később majd megköveteli a gyerekszoba berendezésének a változtatását, akkor az így színezett belső tér rendeltetését és képét csupán a bútorok, függönyök, vagy csak a dekorációs kellékek cseréjével megoldhatjuk.

A semleges színárnyalatok a szoba falain azért is előnyesek, mert látványukkal sem tanulást, sem a pihenést/alvást nem zavarják. De, hogy a szoba hangulata mégse legyen túl unalmas, érdemes az összképet színes kiegészítő dekorációval „felhígítania.

Milyen falszínezés ajánlható?

A legsokoldalúbb falszín a lágy, meleg fehér, a halvány bézs, vagy éppen a most divatos, meleg világosszürke árnyalatok. Faltapéta esetében hasonló alapszíneket ajánlhatók.

Bútor és dekoráció:

Nagyon fontos, hogy a tanuló szobájába a gyermek/gyermekek testmagassága szerint válasszunk munkaasztalt és ülőbútort. Mivel az iskolás gyerekek gyorsan nőnek, a legészszerűbb egy állítható magasságú és dőlésszögű asztallappal bíró munkaasztal, valamint egy állítható ülésmagasságú szék vásárlása.

Milyen világítás legyen?

A tanulószoba berendezésénél fontos a világítás helyes megválasztása. Általános világítás, legyen az természetes vagy mesterséges, minden esetben az „egyenletes” a jó. Mind a fényszegény, mind a fényárban úszó területek és felületek kerülendők! Ideális esetben a mennyezeti világítást ki kell egészíteni, vagy teljesen ki kell cserélni a célt szolgáló helyi megvilágításra alkalmas LED – s fali -, asztali -, álló lámpatestekkel! Ne feledjük, hogy az olvasás és tanulás csak mennyezeti, vagyis általános világítás mellett károsítja a gyermek látását.

Egy állítható magasságú és dőlésszögű világításnak kell az asztalon lenni!  Az asztali lámpában lévő izzó lehetőleg LED -s és fehér fényű legyen, a búra legyen matt bevonattal, hogy a fény ne vakítsa el az olvasó, író gyermek/gyermekek szemét!

A fényforrásnak, ha a gyermek jobbkezes, az asztal bal oldalon kell lenni, ha a gyermek balkezes ellenkezőleg. Ugyanez a szabály a nappali fény, ablakok esetében is érvényes.

Ne felejtsünk el játszó- és pihenő -, alvó területet sem kialakítani. Minden gyermeknek 10-12 éves korig még játékra van szüksége. Sőt, a játékok azok, melyek segítik a gyerekeket az egyre magasabb tudás játékos elsajátításában.

Csak néhány ötlet a fejlesztő játéktér kialakításához:

Tábla – festőállvány, szabad falfelület rajzoláshoz esetleg mágneses tábla, amelyre a gyermek szavakat, számokat írhat fel, vagy rakhat ki mágneses betűkből.Amikor a gyermek/gyermekek felnőnek, a táblán rajzokat, bizonyítványokat, fényképeket lehet bemutatni.

szükséges lehet még kisebb lerakóasztalkára sakkozáshoz, kártyajátékhoz, építőkészletek összeállításához, modellezéshez, rajzoláshoz, mozaik összeállításhoz, kézimunkázáshoz.

Lehetőség még egy miniszínház függönnyel és színpaddal,”karaokei” zenesarokkal.

A gyermek/gyermekek a rendszeres mozgást se nélkülözzék! Lehetőség szerint ajánlatos egy sportsarok – falfelület kialakítása is bordásfallal, mászó kötéllel esetleg kosárlabda gyűrűvel.

Hasznos dekor – tárgyak és lehetőségek:

Dekorálás céljára alkalmas lehet a tanulóasztalon egy világítós földgömb, a falon egy földrajzi térkép, világítós dekor számok és betűk, botanikai vagy néprajzi atlaszok képei, a Naprendszer bolygóinak képe, ismert festmények reprodukciói.

Mindezek hasznosak lehetnek a gyermek/gyermekek szellemi fejlődéséhez. Ám az is igaz, hogy az oktatási dekorációt sem szabad a rendelkezésre álló hely rovására túlzásba vinni, ugyanis a gyerekszoba, ne felejtsük el, egyben hálóhely.

Még más lehetőségek:

Az alábbiakban néhány fotópéldát találunk arra vonatkozóan, hogyan lehet díszíteni egy diák/iskolás szobáját. Legyen helye a gyermek/gyermekek iskolai, vagy sport kitüntetéseinek!  Ne tegyük az elnyert okleveleket, érmeket és kupákat dobozba! Ajánlatosabb azokat egy tablón, vagy üveges szekrénykében bemutatni.

A különösen fontos bizonyítványokat, okleveleket legjobb, ha keretbe foglaljuk, amíg a kupákat, serlegeket kiállíthatjuk az íróasztal, vagy az ágy feletti fali polcon, térelválasztó könyvespolcon.

Kialakíthatunk olvasókuckót. Bár manapság kevésbé divatos a házi könyvtár, mégis jó, ha van egy kisebb könyvtára és egy aranyos olvasókuckója a gyermeknek/gyermekeknek. Ennek lehetősége felkeltheti a kis tanulóban/tanulókban a könyvek szeretetét, az olvasás iránti érdeklődésüket.

Tároló hely kell az iskolai holmik és ruhák számára. A helyesen és igényesen tárolt ruhaneműk, taneszközök, játékok megtanítják a gyermekét rendre és rendszerességre.

Néhány olyan példa melyek segítenek megszervezni a praktikus tárolást:

A tankönyveknek, füzeteknek az éjjeliszekrény felső fiókjában, vagy a munkaasztalhoz legközelebbi polcon van a megfelelő helyük. Ha a gyermek jobbkezes, akkor a polcot, szekrényt / éjjeliszekrényt tőle jobbra, ha balkezes, akkor ellenkezőleg helyezzük el. A gyerek/gyerekek számára a legkényelmesebb, ha a gardrób rakodós keskeny polca (40 – 45 cm mély). Legyen a szekrényben szemmagasságban elhelyezett ruhaakasztó rúd tolóajtó és belül nem teljesen kihúzható fiókok a baleset elkerülése érdekében. Nagyon jó, ha a szekrény háttérvilágítással rendelkezik.

Szekrény kicserélhető egy többfiókos komódra (kezelése gyereknek kényelmesebb), és kiegészíthető egy szép mobil ruhaakasztós állvánnyal a nem gyűrhető ruhákhoz, beleértve az iskolai egyenruhákat is, ha még van ilyen.

Ajánlatos:

A játszótér kialakítása során szabaduljon meg azoktól a játékoktól, amelyeket a gyermek már kinőtt. A megmaradtaknak azonban tároló helyet kell találni. Azokat osszuk fel kategóriákra, és tároljuk felcímkézett dobozokban/ kosarakban. A gyermeket/gyermekeket meg kell tanítani arra, hogy a dolgaikat tegyék munka, játszás után a helyükre. Egy kis diák szobájában általában nem a szokásos, szabványos bútordarabokat, hanem többfunkciós bútorokat kell beszerezni, esetleg elkészíttetni.

Például egy ágyat fiókokkal, vagy polcos fejtámlával lehet betervezni. Az éjjeliszekrény helyett az ágy oldalára akaszthatunk egy – két zsebet, melyek egy könyvnek és egy üveg víznek adnak helyet.

Adhatnék még más tanácsokat is a tanuló gyermekek szabályának berendezéséhez, de okosabb, ha Önök, kedves érdeklődő Szülök még más hasonló írásokból is tájékozódnának a Neten.

Köszönöm a figyelmüket: Horváth Tamás

Szerző: Horváth Tamás

Szólj hozzá Te is!

slots