Raffaello
Az olasz reneszánsz ünnepelt festőjét két bíboros éles szavakkal merte kritizálni, amiért egyik festményén Péter és Pál apostolok arcát túlságosan piros színekkel ábrázolta. Raffaello – t bántotta a két bíborosnak, akik a festészethez egyáltalán nem értettek, illetéktelen beavatkozása és kritikája, amiért is ezt válaszolta:— Bíboros uraim ne méltóztassanak ezen meglepődni és csodálkozni! Én a két apostolt ugyanis olyannak festettem, amilyenek most lehetnek a Mennyek Országában, amiután a szégyen pírja futja el orcájukat, hogy ilyen két tehetségtelen ember kezébe van letéve egyházunk sorsa és jövője!
Rubens
A nagy holland festőművész dicsősége tetőfokán nagystílű életet kezdett élni. Kortársa volt egy Brendel nevű alkimista, aki irigykedve nézte a festő pompás anyagi helyzetét, ezért szerette volna a saját érdekében a festő anyagi helyzetét kihasználni.
Elmesélte tehát Rubensnek az ö nagyszerű, szerinte gazdag eredménnyel kecsegtető ideáját, amely biztosan elvezet az aranycsináláshoz és felkérte a festőt, hogy vegyen részt s legyen társa ezekben a munkálkodásaiban.
Rubensnek kellett volna a laboratóriumot fölépíttetni és mindent bevásárolni, ami szükséges az aranycsinálás művészetéhez. Cserébe ezért Brendel felajánlotta a várható és szerinte biztos jövedelem felét.
Rubens nyugodtan végighallgatta az alkimista áradozó előadását, aztán mosolyogva így szólt:
— Kedves barátom, mi szükségem van nekem erre ? Én már régen föltaláltam r az aranycsinálás művészetéhez szükséges eszközöket, és pedig a saját művészetem eszközeiben; a palettában; a festékben; a vászonban, na, és a saját ecsetemben!
Michelangelo
A reneszánsz gigászi mestere a sixtusi kápolna falára festett “Utolsó ítélet” című halhatatlan alkotásába belefestette — és pedig az elkárhozottak tömegébe — teljesen hűen és mindenki által felismerhetően annak a bíborosnak az alakját, akit határtalanul gyűlölt.A kardinális az öt ért sérelem miatt panasszal fordult a pápához. A Szentatya a panaszt elutasította és ezt írta a beadvány szélére:Módom van ugyan arra, hogy megmentsek valakit a purgatórium szenvedéseitől, de nem a pokoltól!
Jordaens
A nagy holland festő rendkívül szerette az italt, egyúttal azonban a világ legszorgalmasabb művésze is volt. Sokkal korábban megjelent műtermében, mint tanítványai és még azoknál is lelkesebb odaadással dolgozott.
Az orániai herceg, aki rendkívül sokra becsülte a művészt, figyelmeztette, hogy mind a két túlzása — úgy a munkában, mint az ivásban — veszedelmes következményeket vonhat maga után.Kedves barátom, — mondta jó akarón a herceg, — ön a saját vesztébe rohan. Egy szép napon vagy a sok ital, vagy a sok munka miatt össze fog esni. Ne feledje el a közmondás igazságát hogy: addig jár, a korsó a kútra, amíg eltörik!Akkor engem nem fenyeget semmi, veszély, — nevetett Jordaens. – ugyanis az én korsóm nem a kútra jár, hanem a boros hordóhoz!
Én
Szerző: Horváth Tamás
Kövess minket a Facebookon
Facebook